Εγγραφείτε στα NewsLetters



Εκπαιδευτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται περιοδικά στο Εργαστήρι

Ο φόβος και η αντιμετώπιση του στους μύθους και τα παραμύθια

Μάθε το δρόμο του Φόβου και πάρ’ τον ανάποδα


Κυριακή 2 Νοεμβρίου: Γιατί έχεις τόσο μεγάλο στόμα;
Από την Κοκκινοσκουφίτσα
στην Ωραία Κοιμωμένη.
Από τον Λύκο στον Δράκο.

Γνωριμία και παιχνίδι με τον Φόβο.
Τα πρόσωπα και οι μορφές του.

Κυριακή 23 Νοεμβρίου: Ο καλός Φόβος και ο κακός Φόβος.
Στο σπίτι της μαμάς – κατσίκας ή γουρουνίσια μονοκατοικία στο δάσος;
Ο φόβος που θέτει όρια και προστατεύει ή ο Φόβος που περιορίζει και υποδουλώνει.
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου: Ο φόβος του άλλου φύλου.
Οι νύφες και οι κόρες του Κυανοπώγωνα.
Η δυστυχία να παντρευτείς νεράιδα.
Κυριακή 25 Ιανουαρίου: Ο εσωστρεφής άνθρωπος και ο Φόβος.
Ο Σταχτοπούτης και η οικογένεια του.
Δυσκολίες και χαρίσματα των εσωστρεφών ηρώων των παραμυθιών.
Κυριακή 22 Μαρτίου: Ο εξωστρεφής άνθρωπος και ο Φόβος.
Το Αγόρι που ήθελε να γνωρίσει το Φόβο.
Δυσκολίες και χαρίσματα των εξωστρεφών ηρώων των παραμυθιών.
Κυριακή 26 Απριλίου: Φοβεροί και άφοβοι τρόποι αντιμετώπισης του Φόβου.
Η Ψειρού, ένας τρόπος αντιμετώπισης του Φόβου που μας διδάσκει ένα λαϊκό παραμύθι από την Νάξο.
Κυριακή 10 Μαϊου: Ο Φόβος και το καταφύγιο.
Οι αδελφές με τα τρία μάτια, ένα ουκρανικό παραμύθι.
Εσωτερικά και εξωτερικά καταφύγια.
Κυριακή... : Ο Φόβος και η Ενοχή
Η αλεπού πνευματικός, ένα λαϊκό ελληνικό παραμύθι για τον Φόβο
Η εσωτερίκευση του Φόβου.
Το αντίθετο του φόβου και η απελευθέρωση.




Ώρα: 11πμ - 3μμ



  • Η τέχνη του παραδοσιακού παραμυθά και του σύγχρονου ιστορητή 2010-2011

 


Ετήσιο βιωματικό εργαστήρι

Διδασκαλία: Στέλιος Πελασγός Δρ.

 

 

1. Σάββατο - Κυριακή 27 - 28 Νοεμβρίου 2010


Παραμύθια και όνειρα, μύθοι και   υποσυνείδητο.
Η αφήγηση σαν όνειρο, το όνειρο σαν αφήγηση.

Προφορικότητα και μυθικός τρόπος σκέψης. Η ξεχασμένη γλώσσα των παιδιών και των αθώων.

 

2. Σάββατο - Κυριακή 11 - 12 Δεκεμβρίου 2010
Από το στόμα στο χαρτί και πάλι πίσω.

Σχέση γραπτής και προφορικής λογοτεχνίας.

Πώς γράφουμε τα λόγια και λέμε τα κείμενα. Ύφος και περιεχόμενο. Τα όρια της μυθοπλασίας και η ελευθερία της παράδοσης.

 

3. Σάββατο - Κυριακή 15 - 16 Ιανουαρίου 2011
Το ορατό σώμα του παραμυθιού κι ο αόρατος αφηγητής
.
Φωνή και κίνηση. Τεχνικές και ασκήσεις σωματικές, αναπνευστικές, φωνητικές.
Ρυθμός και μουσική στην προφορική αφήγηση. Η τέχνη του ραψωδού και η επική αφήγηση.

 

4. Σάββατο - Κυριακή 12 - 13 Φεβρουαρίου 2011
Θεραπευτικές και παιδαγωγικές εφαρμογές της προφορικής αφήγησης και της προφορικής παράδοσης.

Ψυχική, κοινωνική (και πολιτική ;) χρησιμότητα της δημόσιας αφήγησης. Πολλαπλή νοημοσύνη. Ειδική αγωγή και εύθραυστες ομάδες πληθυσμού.

 

5. Σάββατο - Κυριακή 12 - 13 Μαρτίου 2011
Προετοιμάζοντας μια ιστορία για αφήγηση.
Σύμβολα, ενεργητικός οραματισμός και ψυχολογία του βάθους.

Από το παραμύθι στο μύθο, από τον μύθο στην μαρτυρία, από την ανάμνηση στην προσωπική ιστορία και από κει στις ειδήσεις.


Σάββατο 10 π.μ – 3 μ.μ
Κυριακή 10 π.μ – 3 μ.μ

 

 

Τα Σαββατόβραδα διοργανώνεται ανοιχτή Λέσχη Αφήγησης για παλιούς και νέους, μικρούς και μεγάλους αφηγητές και φίλους των ιστοριών όπου οι μαθητές μπορούν να εφαρμόσουν όσα έμαθαν και να ακούσουν το δάσκαλο τους και άλλους αφηγητές σε διαφορετικά είδη προφορικής λογοτεχνίας
και τρόπους αφήγησης.

 

Δυνατότητα επέκτασης για 2 ακόμα εργαστήρια (Απρίλιος, Μάιος)

 

 


 

 

  • Κοιτάζοντας στον καθρέφτη των παραμυθιών


Το εργαστήρι φιλοδοξεί να προσφέρει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να αναζητήσουν την σημασία των συμβολισμών και της ψυχικής πορείας που περιγράφεται σε κάθε παραμυθιακό τύπο και τις παραλλαγές του. Απευθύνονται σε παιδαγωγούς, γονείς, ψυχοθεραπευτές, καλλιτέχνες και εραστές της αφήγησης.
Ρίξε τα μαλλάκια σου να ανέβω να κατέβω….!

Η ενότητα αυτή θα ξεκινήσει από το παραμύθι της Ραπουνζέλ ή (στην ελληνική εκδοχή) της Ανθούσσας, Ξανθούσας και Χρυσομαλλούσσας. Ποια συμβολική και συναισθηματική αξία έχουν τα μαλλιά στην ζωή ανδρών και γυναικών; Το χρώμα και το μήκος του; Σε άλλα σημεία του σώματος; Μέσα από παραμύθια και μύθους θα πλησιάσουμε την σύγχρονή πραγματικότητα και τον εαυτό μας με οδηγό την λαϊκή προφορική παράδοση. Θα αναρωτηθούμε: Γιατί ο Σπανός είναι ήρωας πολλών ελληνικών παραμυθιών; Πώς ξυρίζονταν ο Ταρζάν μέσα στην ζούγκλα; Γιατί ο Γιαγκούλας είχε γένια; Γιατί ο Καραγκιόζης είναι καραφλός; Γιατί δεν ξυρίζονταν ο Άρης Βελουχιώτης; Ποιοι φέρουν γενειάδα στην βυζαντινή εικονογραφία; Γιατί έβαψε τα μαλλιά της η Μαίρυλυν;
Ο πιο μικρός, ο πιο χαζός κι ο καταφρονεμένος θα πάρει την μικρότερη κι απ’ όλες ομορφότερη
Η ενότητα αυτή εξετάζει αρχικά τα παραμύθια που μιλούν για τον μικρότερο και τον αδικημένο αδελφό σε μια σειρά αγοριών (Κοντορεβιθούλης, Παπουτσωμένος Γάτος, Δεκατρείς κ.α). Θα αναζητηθούν έπειτα παραμύθια που μιλούν για την μικρή αδελφή…. Αλλά και ιστορίες όπου υπάρχει μικρός αδελφός και μεγαλύτερη αδελφή (Αυγερινός και Πούλια, Χανσελ και Γκρετελ κ.α.) ή αντίστροφα μικρή αδελφή με μεγαλύτερο αδελφό (Το τραγούδι του νεκρού αδελφού κ.α.). Ποιες συμπεριφορές περιγράφουν τα παραμύθια ανάλογα με την θέση μας στην οικογένεια. Τι μας συμβουλεύουν για την ζωή μας ως γονείς, αδελφοί, σύζυγοι για να ζήσουν τα παραμύθια καλά και εμείς καλύτερα;
To εργαστήριο ολοκληρώνεται σε τρία (3) Σαββατοκύριακα.

Διάρκεια: 30 ώρες.
Διδασκαλία: Στέλιος Πελασγός Δρ., ο πρώτος Έλληνας ιστορητής επαγγελματίας παραμυθάς

 

________________________________________________________________________________________________________________




  • Κύκλος 2 ανεξάρτητων εργαστηρίων


1. Τεχνικές αφήγησης
Ο τόπος του παραμυθιού και το σώμα του παραμυθά Μνήμη και Εικονοπλασία
Διάρκεια : 10 ώρες
2. Η γλώσσα των συμβόλων
Tο σώμα στο παραμύθι. Σώμα ξύλινο, σώμα πέτρινο, σώμα ζυμωμένο με ζάχαρη και μόσκο.
Το εργαστήρι αυτό αναζητά την εικόνα του σώματος στους μύθους και τα παραμύθια, στον καθρέφτη και στην οθόνη, στα λόγια και στα όνειρα
Απευθύνεται σε όλους, αρχάριους και προχωρημένους και ανήκει στον κύκλο «Κοιτώντας στον καθρέφτη των παραμυθιών», ο οποίος ασχολείται με την ανάπτυξη και κατανόηση των συμβόλων των παραμυθιών.

Διάρκεια
: 10 ώρες
Διδασκαλία: Στέλιος Πελασγός Δρ., ο πρώτος Έλληνας ιστορητής επαγγελματίας παραμυθάς

 

_____________________________________________________________________________________________________________

 

 

  • Πρόγραμμα μαθημάτων προφορικής αφήγησης και παραμυθιού

1. Η τέχνη του παραδοσιακού παραμυθά και του σύγχρονου ιστορητή

Κάθε θέμα προσεγγίζεται μέσα από παιχνίδια, ασκήσεις και ομαδικές συζητήσεις. Ο βιωματικός χαρακτήρας των εργαστηρίων οδηγεί στην διαμόρφωση του περιεχομένου του προγράμματος από τα ενδιαφέροντα της κάθε ομάδας έτσι ώστε η παρακάτω αναφορά των θεμάτων είναι ενδεικτική.

Ενότητες:


Α. Η προφορική λογοτεχνία και αφήγηση
Οι τεχνικές της παραδοσιακής προφορικής λογοτεχνίας και  αφήγησης 1. η μορφή (η χρήση του σώματος, της αναπνοής, της φωνής, των ήχων στην ελληνική παράδοση, στις παραδόσεις άλλων λαών και στις σύγχρονες μορφές αναβίωσης τους- η συμμετοχή των ακροατών, του τόπου και του χρόνου στη διαμόρφωση του γεγονότος της προφορικής αφήγησης.) 2. το περιεχόμενο (οι ιδιαιτερότητες και τα είδη της προφορικής λογοτεχνίας, η ψυχοδυναμική της προφορικής έκφρασης, η δομή των προφορικών λογοτεχνημάτων, η ελευθερία και τα όρια του αυτοσχεδιασμού, η δημιουργία εθνικών, τοπικών και προσωπικών παραλλαγών)
Εφαρμογές της προφορικής αφήγησης 1.στην τέχνη (λογοτεχνία, θέατρο, μουσική) 2. στην παιδαγωγική 3. στην ψυχοθεραπεία.
Η πολλαπλή παιδαγωγική της αξία (γλωσσική καλλιέργεια, ψυχική στήριξη, μεταφορά αξιών και προτύπων, ανάπτυξη πολλαπλής νοημοσύνης κ.α)
Το πέρασμα από τον προφορικό στον γραπτό λόγο και αντίστροφα από τον γραπτό στον προφορικό. Η αγωνία για την διατήρηση της αυθεντικότητας, οι παγίδες, οι παρεξηγήσεις, τα λάθη αλλά και η γονιμοποιητική επαφή και αλληλουποστήριξη τους.
Ο επικός τρόπος αφήγησης (στην παραδοσιακή προφορική αφήγηση, στο σύγχρονο θέατρο και την λογοτεχνία, οι τεχνικές και ο σκοπός της αποστασιοποίησης)
Η στενή παραδοσιακή και σύγχρονη σχέση με την τέχνη των κόμικς.
Προφορική αφήγηση και μουσική. Η τέχνη του ραψωδού.
Προφορική αφήγηση και ποίηση.
Το πέρασμα από την προφορική δημιουργία και μετάδοση στην γραφή, την απαγγελία, την δημόσια ανάγνωση, την μεγαλόφωνη ανάγνωση μέχρι την σιωπηλή –ιδιωτική ανάγνωση και οι επιπτώσεις του.
Σύνδεση της παιδικής λογοτεχνίας με την παραδοσιακή προφορική λογοτεχνία.


Β. Η μυθική σκέψη
Η μυθική σκέψη και αντίληψη του κόσμου στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό αλλά και στην γενιά των παππούδων, των πατεράδων και στην δική μας γενιά.
Ο μυθικός τρόπος αντίληψης της πραγματικότητας από τα παιδιά
Παραμύθια και όνειρα. Εξοικείωση με την ξεχασμένη συμβολική γλώσσα των ονείρων και των παραμυθιών.
Η έκφραση του ατομικού και του συλλογικού ασυνειδήτου με την γλώσσα του μύθου και του παραμυθιού. Αποκωδικοποιήσεις των παραμυθιών από την ψυχαναλυτική σχολή (Φρόιντ) και κυρίως την σχολή της ψυχολογίας του βάθους (Γιουνγκ)
Η απελευθερωτική δύναμη της λαϊκής λογοτεχνίας
Το παραμύθι σαν μονοπάτι αυτογνωσίας και ψυχικής ολοκλήρωσης.
Σχέση Ιστορίας, μαρτυρίας, θρύλου και μύθου. Από το γεγονός και την εμπειρία στην αφηγηματική επεξεργασία του.
Η πορεία από τους παλαιολιθικούς στους νεολιθικούς, στους αρχαίους, μεσαιωνικούς και νεότερους μύθους και τα παραμύθια μέχρι τους σύγχρονους αστικούς θρύλους.
Το κακό και ο τρόμος στην μυθική και παραμυθική αφήγηση.


Γ. Η μυθοπλασία

Τεχνικές και κανόνες της προφορικής λογοτεχνικής δημιουργίας
Παιχνίδια με τις λέξεις, παιχνίδια με τον ήχο, παιχνίδια με τον ρυθμό και η ασφάλεια της σταθερής δομής
Το προφορικό ύφος από την λαϊκή διήγηση ως την σύγχρονη γραπτή λογοτεχνία
Δημιουργία ή αναδημιουργία; Τα όρια και η αξία της πρωτοτυπίας στην προφορική δημιουργία. Η λεπτή τέχνη της ερμηνείας και των παραλλαγών.
Η επικαιροποίηση των λαϊκών ιστοριών και η προσαρμοστικές τους δυνατότητες.
Δόμηση και καλλιέργεια της φαντασίας
Καλλιέργεια της μυθοπλαστικής ικανότητας μέσα από εικαστικές και μουσικές αφορμές.
Οι συμμετοχή της σωματικής μνήμης των αισθήσεων στην λεκτική δημιουργία.
Από την εμπειρία  στην ανάμνηση κι από την διήγηση στην λογοτεχνική δημιουργία.


2. Η τέχνη της σιωπής
Εμβάθυνση στον τρόπο σκέψης και έκφρασης της παραδοσιακής προφορικής λογοτεχνίας – απευθύνεται σε όσους έχουν παρακολουθήσει τον πρώτο κύκλο.
Σκοπός του είναι να μυήσει τους συμμετέχοντες σε όσα μοιάζουν  παράδοξα και αντιφατικά στην τελευταία αυτή μαγική τέχνη.
Ενδεικτικά θέματα:
Από το ορατό στο αόρατο και από το ρητό στο άρρητο.
Η αφήγηση με την άμμο.
Η κίνηση μέσα από την ακινησία.
Η ποιητική της προφορικής λογοτεχνίας.
Η παγίδα του θεάματος και πώς να την αποφύγετε.
Συμπληρώνοντας τον Ηράκλειτο.
Περνώντας από την γέφυρα που έστησε ο Ηρόδοτος.
Κοιτάζοντας πέρα από τον Όμηρο κι τον Γκιλγκαμες προς την σιωπή των νεολιθικών ειδωλίων.
Τα παραπάνω θέματα όπως ίσως είναι φανερό καλύπτουν και έναν μελλοντικό τρίτο κύκλο εργαστηρίων εμβάθυνσης που προετοιμάζεται.

3. Κοιτάζοντας μέσα στον καθρέφτη των παραμυθιών

Ένας κύκλος μικρών ανεξάρτητων βιωματικών εργαστηρίων που σκοπό έχει την αποκωδικοποίηση ενός συγκεκριμένου παραμυθιού κάθε φορά. Κάθε εργαστήρι φιλοδοξεί να προσφέρει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να αναζητήσουν το προσωπικό νόημα και την σημασία των συμβολισμών και της ψυχικής πορείας που περιγράφεται σε κάθε συγκεκριμένο παραμύθι.

Α. Ένα τριχωτό ζώο στο κρεβάτι μου:
Το παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας

Ένα άγριο αρσενικό ζώο ντυμένο με γυναικεία νυχτικιά καλεί την Κοκκινοσκουφίτσα να ξαπλώσει δίπλα του. Η Πεντάμορφη μεταμορφώνει το πλούσιο και αποκρουστικό Τέρας που παντρεύτηκε σε όμορφο Πρίγκιπα. Ένας πρίγκιπας ανακαλύπτει  την ομορφιά πίσω από τα βρώμικα δέρματα, ή την ξύλινη πανοπλία μιας τρομαγμένης κοπέλας. Στο εργαστήρι αυτό θα εξετάσουμε τους τρόπους εξημέρωσης του Αρσενικού και του Θηλυκού και θα αναζητήσουμε τρόπους αφήγησης παρόμοιων παραμυθιακών τύπων.

Β. Από το Τέρας στον πρίγκιπα:
Μεταμορφώνοντας το Αρσενικό στο παραμύθι «Η Πεντάμορφη και το Τέρας»


Γ. Ο ατέλειωτος ύπνος:
Το παραμύθι της Ωραίας Κοιμωμένης


Δ. Υπακούοντας στο ζώο:
Το παραμύθι του Παπουτσωμένου Γάτου

Αυτό το εργαστήρι συνδέεται άμεσα με το προηγούμενο και προτείνει μια αντίστροφη τεχνική για όσους χρειάζεται να αγοράσουνε παπούτσια για την γάτα τους. Ορισμένες φορές χρειάζεται να υπακούσουμε τυφλά στον Παπουτσωμένο γάτο, στο ζώο, για να αποκτήσουμε πρόσβαση στην αρχέγονη σοφία του και την ανεξάντλητη ζωτική του δύναμη. Στο εργαστήρι αυτό θα εξετάσουμε την άλλη όψη της «εξημέρωσης» και θα αναζητήσουμε την δύναμη για την αφήγηση παρόμοιων παραμυθιακών τύπων.

Συμπληρωματικό βιωματικό εργαστήρι
Το σώμα που αφηγείται
Με την χορογράφο Μαρία Σόφτση
Τρίμηνο  βιωματικό εργαστήρι ένα δίωρο κάθε βδομάδα (24 ώρες)
Στην προφορική αφήγηση λεκτική και σωματική έκφραση είναι αξεχώριστα συνδεδεμένες. . Η αναπνοή του γίνεται και λόγος και κίνηση. Ο παραμυθάς αφηγείται με το σώμα του. Η κίνηση του μπορεί να είναι λιτή και συγκρατημένη είναι όμως πάντοτε καλλιεργημένη και συνειδητή. Η καθιστή του στάση δεν περιορίζει αλλά συμπυκνώνει τη σωματική του έκφραση
Σκοπός του εργαστηρίου είναι μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις να ανακαλύψει ο καθένας πέρα από τους όποιους σωματικούς περιορισμούς του το προσωπικό του ύφος σωματικής έκφρασης και την ελευθερία και απόλαυση που προσφέρει η συνειδητή κίνηση όσο μεγάλη ή απειροελάχιστη κι αν είναι, όταν συνδέεται με τον αφηγηματικό λόγο.

 

________________________________________________________________________



  • Η τέχνη του παραδοσιακού παραμυθά και του σύγχρονου ιστορητή

Στη διάρκεια του εργαστηρίου, οι επίδοξοι «παραμυθάδες» εισέρχονται στο σκοτεινό δάσος των παραμυθιών και των λαϊκών ιστοριών με τη βοήθεια του ιστορητή, αλλά θα πρέπει να βρουν το προσωπικό τους μονοπάτι είτε για την επιστροφή, είτε για το μαγικό πύργο.

Έρχονται σε επαφή με τον κόσμο της παραδοσιακής προφορικής λογοτεχνίας, καθώς και με τις παιδαγωγικές και θεραπευτικές του δυνατότητες. Μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις γνωρίζουν την τέχνη του παραδοσιακού παραμυθά, αλλά και του νέου ιστορητή.

Α’ Ενότητα: Η τέχνη του παραμυθά (προφορική αφήγηση)
1.    Εισαγωγή στον κόσμο του μύθου και του παραμυθιού. Οι μαγικές πόρτες.
2.    Το σώμα όταν διηγείται.
3.    Η ανάσα όταν διηγείται. Η πνοή και το πνεύμα των ιστοριών.
4.    Παραμυθάς ή ραψωδός; Αφήγηση και μουσική
5.    Επική και ιερή αφήγηση: Μυθολογία, παράδοση, δημοτικό τραγούδι
6.    Αφήγηση και ψυχική θεραπεία. Αφήγηση και ειδικές ομάδες
7.    Προφορικότητα και γραφή
8.    Παιδαγωγικές εφαρμογές για νηπιαγωγείο, δημοτικό, εφήβους, τρίτη ηλικία.

Β’ Ενότητα: Μυθοπλασία και προφορική δημιουργία

1.    Εικονοπλασία
2.    Μυθοπλασία
3.    Λεκτικές, μουσικές, εικαστικές και πλαστικές αφορμές δημιουργίας
4.    Η φύση και το υπερφυσικό στις προφορικές παραδοσιακές λογοτεχνίες.
5.    Προφορική ποίηση
6.    Η τέχνη των ψεμάτων
7.    Όνειρα και ιστορίες
8.    Ακροβασίες με τα σύμβολα

Διδασκαλία: Στέλιος Πελασγός Δρ., ο πρώτος Έλληνας ιστορητής επαγγελματίας παραμυθάς

Αποσπερίδες παραμυθιού της Λέσχης Αφήγησης
Οι μαθητές των εργαστηρίων έχουν την ευκαιρία της πρακτικής εξάσκησης ένα Σαββατόβραδο κάθε μήνα στις τακτικές αποσπερίδες παραμυθιού της Λέσχης Αφήγησης. Στις βραδιές αυτές που είναι ανοιχτές για το κοινό μπορούν να ακούσουν μια υποδειγματική αφήγηση από τον Μάστορα τους και να αφηγηθούν οι ίδιοι με τηνυποστήριξη και την ενθάρρυνση της ζεστής ατμόσφαιρας που δημιουργείται. Μετά το τέλος των αφηγήσεων μπορούν να αφηγηθούν μέλη του κοινού.

 

_______________________________________________________________________________________________________________

 

  • Θερινό Εργαστήρι Παραμυθιού στη Νάξο


Το «Εργαστήρι Μαιρηβή», σε συνεργασία με τον Στέλιο Πελασγό, διοργανώνει κάθε καλοκαίρι, στις Μέλανες Νάξου, εργαστήριο με θέμα:

Η τέχνη του προφορικού λόγου: η τελευταία μαγική τέχνη
Παραμύθια και όνειρα. Η ξεχασμένη γλώσσα


Βιωματικό εργαστήρι προφορικής αφήγησης και μυθοπλασίας.
Ένα θερινό και υπαίθριο βιωματικό εργαστήρι για την τέχνη του παραδοσιακού παραμυθά και του σύγχρονου ιστορητή. Μέσα από παιχνίδια, ασκήσεις και δραστηριότητες θα προσπαθήσουμε να ξαναθυμηθούμε και να εξασκήσουμε την κοινή γλώσσα των ονείρων, των λαϊκών παραμυθιών και των αρχαίων μύθων που είναι κατανοητή στα παιδιά και απρόσιτη στους ενήλικες. Με αφετηρία τα λαϊκά παραμύθια των Κυκλάδων θα γυρίσουμε τον κόσμο των μύθων χωρίς να χαθούμε στα σκοτεινά δάση και τα στοιχειωμένα τρίστρατα.
Μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουμε τα μυστικά των λαϊκών παραμυθιών και την ξεχασμένη γλώσσα του μύθου και του ονείρου στον τόπο που γεννιέται και ανασαίνει: κάτω από το δέντρο, πάνω στην πέτρα, κοντά στην θάλασσα.

Διάρκεια: 5 ημέρες με απογευματινές συναντήσεις
Διδασκαλία: Στέλιος Πελασγός Δρ., ο πρώτος Έλληνας ιστορητής επαγγελματίας παραμυθάς

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________

 

 

  • Εργαστήρι κουκλοθέατρου
    Κατασκευή και εμψύχωση γαντόκουκλας

 

Το εργαστήρι είναι βιωματικό και ακολουθεί τα στάδια:
Α. Κατασκευή γαντόκουκλας. Τεχνική με μπαλάκι φελιζόλ, κόλλα, εφημερίδα    
Β. Βασικές αρχές κίνησης της κούκλας.
Επίπεδο, είσοδος - έξοδος από τη σκηνή, βλέμμα, βάδισμα, προσανατολισμός.
Γνωριμία με τον έξω κόσμο, ανακάλυψη της λογικής συμπεριφοράς.
Η κούκλα βλέπει, ακούει, δρα και αντιδρά.
Γ. Μεταμόρφωση της κούκλας σε πρωταγωνιστή ακολουθώντας τους θεατρικούς νόμους. Μικρές αυτοσχέδιες παραστάσεις.

Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθ μίδων και ειδικοτήτων, φοιτητές θεατρικών και παιδαγωγικών σχολών, ψυχοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, γονείς και σε όσους τους ενδιαφέρει το κουκλοθέατρο σαν μορφή έκφρασης.

 

Ολοκληρώνεται σε 4 Σάββατα

Διδασκαλία : Μαιρηβή Γεωργιάδου, κουκλοπαίκτρια

 

 

 






  • Όταν χορεύουν οι σκιές

Μουσική – Φαντασία - Σκιές



Α. Εισαγωγή στο θέατρο σκιών. Ιστορική και αισθητική αναδρομή.
Β. Τεχνολογία του θεάτρου σκιών
- Αλληλοεξάρτηση φωτός και σκιάς
- Προβολείς – αντικείμενο – πανί (ecran)
- Σταθερό και κινούμενο είδωλο
Γ. Δημιουργία διαφόρων ειδώλων πάνω στο πανί, χρησιμοποιώντας τους κανόνες της ζωγραφικής-εικαστικής τέχνης (ειδωλοπλασία).
Δ. Εμψύχωση των σκηνογραφημένων ειδώλων ακολουθώντας τους κανόνες της φύσης.
Ε. Παιχνίδι με τα σκηνογραφημένα είδωλα ακολουθώντας τους κανόνες  του θεάτρου.
ΣΤ. Μουσική διέγερση της φαντασίας. Μεταμόρφωση της μουσικής σε ζωντανές εικόνες.
Ζ. Σύνθεση σκηνογραφημένων ειδώλων με τις μουσικές εικόνες. Σενάριο.
Η. Δημιουργία παράστασης.

 

Διδασκαλία:
prof.  Νικολίνα Γεωργίεβα
Καθηγήτρια της θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Διευθύντρια της έδρας κουκλοθέατρου της θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Αγγλίκα Ιβάντσεβα
Σκηνοθέτης – Ηθοποιός κούκλας
Απόφοιτος της Εθνικής Θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Διάρκεια :
Ετήσιο εργαστήρι (100 ώρες)

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________

 

 

  • Ζωή στην άψυχη ύλη


Δεν είναι δυνατόν να ανακαλύψεις την τέχνη του κουκλοθέατρου χωρίς να περάσεις από ένα «παιδικό» στάδιο δημιουργίας και παιχνιδιού με αυτοσχεδιασμένες κούκλες.
Το χάρισμα να εμψυχώνεις την άψυχη ύλη, που είναι δεδομένο σε κάθε παιδί, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τους μελλοντικούς κουκλοπαίκτες.
Αν βρεις την ψυχή και την λογική του κάθε αντικειμένου μπορεις να το μεταφέρεις στην ψυχή και τη λογική του ήρωα – κούκλα.
Το πρόγραμμα και η εκπαίδευση ακολουθούν τα στάδια:
Α. Δημιουργία αυτοσχεδιασμένης κούκλας και εμψύχωση της, ακολουθώντας τους νόμους της φύσης και της φύσης του αντικειμένου.
Βλέμμα. Περπάτημα. Προσανατολισμός. Γνωριμία με τον έξω κόσμο. Ανακάλυψη της λογικής συμπεριφοράς.
Β. Μεταμόρφωση της αυτοσχεδιασμένης κούκλας σε πρωταγωνιστή ακολουθώντας τους θεατρικούς νόμους.
- Χέρια. Υφάσματα.
- Χαρτιά. Αντικείμενα.
- Χέρι με σφαίρα φελιζόλ. Μαύρο θέατρο
Στο τέλος γίνεται παράσταση από τους μαθητές με κείμενο, είτε με συνδυασμό διαφόρων κομματιών που συγκεντρώθηκαν κατά την διάρκεια του εργαστηρίου.

 

Διδασκαλία:
prof.  Νικολίνα Γεωργίεβα
Καθηγήτρια της θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Διευθύντρια της έδρας κουκλοθέατρου της θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Αγγλίκα Ιβάντσεβα
Σκηνοθέτης – Ηθοποιός κούκλας
Απόφοιτος της Εθνικής Θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Διάρκεια : Ετήσιο εργαστήρι (100 ώρες)

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________

 

 

  • Κούκλες – χέρια «που περπατάνε»


Το πρόγραμμα και η εκπαίδευση ακολουθούν τα στάδια:
Α. Τεχνολογία και κατασκευή
Β. Ασκήσεις πλαστικής για να πετύχομε τις απαραίτητες κινητικές συνήθειες των δαχτύλων και χεριών.
Γ. Ασκήσεις συγχρονισμού των δύο χεριών (κεφάλι και σώμα της κούκλας).
Δ. Εμψύχωση (να βλέπει, να περπατάει, να αντιδρά, να αισθάνεται, προσανατολισμό στο χώρο, δράση)
Ε. Σπουδή με μουσική – δάλογο. Δημιουργία παράστασης, είτε με κείμενο – είτε με συνδυασμό διαφόρων κομματιών,
που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.


Διδασκαλία:
prof.  Νικολίνα Γεωργίεβα
Καθηγήτρια της θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Διευθύντρια της έδρας κουκλοθέατρου της θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Αγγλίκα Ιβάντσεβα
Σκηνοθέτης – Ηθοποιός κούκλας
Απόφοιτος της Εθνικής Θεατρικής Ακαδημίας της Σόφιας
Διάρκεια :
Ετήσιο εργαστήρι (100 ώρες)

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________

 

 

  • Μαριονέτα
    Κατασκευή - Βασικές Αρχές Κίνησης

Η μαριονέτα ξέρει ακριβώς πού να πάει και τι να κάνει με τα νήματα,
οδηγεί τις κινήσεις των δακτύλων μας
και μας παρασύρει στον κόσμο της ουσιώδους ύπαρξης της...

Το εργαστήριο περιλαμβάνει:

- Τεχνική ξυλογλυπτικής
- Τεχνική γλυπτικής με ξυλοπολτό
- Κατασκευή-συναρμολόγηση μαριονέτας και χειριστηριου
- Βασικές αρχές και μελέτη της κίνησης της μαριονέτας

Διδασκαλία :
Μαιρηβή Γεωργιάδου, κουκλοπαίκτρια
Διάρκεια : 30 ώρες

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

  • Ετήσιο Εργαστήριο Κατασκευής & Εμψύχωσης Ξυλόγλυπτης Μαριονέτας

 


Το εργαστήριο περιλαμβάνει:
- Πειραματισμούς πάνω στην εμψύχωση αντικειμένων μέσω νημάτων.

- Βασικές γνώσεις για την ιδιαιτερότητα του ξύλου ως υλικού και για τις βασικές τεχνικές κοπής, διατήρησης και συναρμολόγησης ξύλου.

- Βασικά μαθήματα τεχνικής της γλυπτικής σε ξύλο.
- Αναπαραγωγή σχεδιαστικά οποιουδήποτε αντικειμένου, ζώου ή ανθρώπου, για την κατασκευή ενός προτύπου βάσει του οποίου τελικά
θα δημιουργηθεί γλυπτή μορφή σε ξύλο.
- Έμφαση στις λεπτομέρειες της μορφής ενός αντικειμένου, ζώου ή ανθρώπου, ώστε αυτή να αποδοθεί περισσότερο εκφραστική και χαρακτηριστική δημιουργώντας έτσι έναν νέο θεατρικό χαρακτήρα.
- Κατασκευή μελών της μελλοντικής μαριονέτας
- Συναρμολόγηση μαριονέτας
- Μελέτη και κατασκευή χειριστηρίου
- Μελέτη της ισοροπίας της μαριονέτας, εξάσκηση στην απόκτηση της απαραίτητας «ευαισθησίας» για κίνηση ουσιώδη, ακριβή και εκφραστική.
- Μετά την απόκτηση του βασικού ελέγχου της κίνησης, εμπλουτίζουμε τη μαριονέτα με ιδιαίτερες κινήσεις, με την προσθήκη περισσοτέρων νημάτων,  μετατρέποντάς την στον επιθυμητό θεατρικό χαρακτήρα.
- Παραγωγή μικρών παραστάσεων

Διδασκαλία: Riccardo Di Lauro, μαριονετίστας – σκηνογράφος,
30 έτη εμπειρία στον χώρο του θεάτρου και της τηλεορασης ως δημιουργός και animateur μαριονέτας και κούκλας, γλύπτης και ζωγράφος σκηνικών.
Διάρκεια: 100 ώρες

 

 

 

 

  • Εργαστήρι κατασκευής και εμψύχωσης μαριονέτας

"Αρχιτεκτονική και κίνηση"

Διδασκαλία: Toni Zafra


Το εργαστήριο του Toni Zafra βασίζεται στη φιλοσοφία και στη γνώση των δασκάλων

της Αγγλίας και της Β. Αμερικής όπως οι Harry V. Tozer, Waldo Lanchester, Stephen Mottram.


 

Το σεμινάριο χωρίζεται σε δύο βασικά μέρη

1.    Ανάλυση της ανθρώπινης ανατομίας, σχεδιασμός και κατασκευή ξύλινης μαριονέτας.

2.    Εμψύχωση, δραματουργία της κίνησης και μελέτη της γλώσσας του σώματος.

Λόγω της μικρής διάρκειας του σεμιναρίου και εξαιτίας της μεγάλης απαίτησης χρόνου

που χρειάζεται να δημιουργηθεί μία μαριονέτα οι μαθητές δε θα περάσουν από το στάδιο

της αρχικής κατασκευής (σχεδιασμός και κοπή των απαραίτητων κομματιών της φιγούρας

και του χειριστηρίου). Τα κομμάτια θα είναι έτοιμα κομμένα και θα μοιραστούν από

το δάσκαλο.

Η εργασία των μαθητών θα είναι η συναρμολόγηση της φιγούρας και του χειριστηρίου.

Στη συνέχεια θα γίνει μελέτη της εμψύχωσης και της έκφρασης του χαρακτήρα.

Οι μαριονέτες θα έχουν ουδέτερη μορφή χωρίς λεπτομέρειες και χαρακτηριστικά.

Οι μαθητές στο τέλος του εργαστηρίου θα έχουν μία ολοκληρωμένη επαγγελματική

μαριονέτα, όπου στη συνέχεια εκτός εργαστηρίου έχουν τη δυνατότητα να προσθέσουν

τις λεπτομέρειες και τα χαρακτηριστικά

 

Διάρκεια 20 ώρες

 

Video-demo της παράσταση: http://www.youtube.com/watch?v=ywQG27zgD2Q

 


__________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Πάνινη κούκλα

 

Διδάσκονται διάφορα είδη πάνινης κούκλας:

  • δαχτυλόκουκλα
  • γαντόκουκλα
  • πάνινα ζωάκια
  • κούκλα με συρμάτινο σκελετό
  • κ.α

ανάλογα με τον τρόπο χρήσης του πανιού, το μέγεθος,
τον όγκο της κούκλας και τον τρόπο χειρισμού της κίνησής της.


Διδασκαλία: Εύα Χειλαδάκη, κουκλοποιός

Διάρκεια: 20 ώρες

 

 

 

 

______________________________________________________________________________________________________________________

 

 

  • Διαχείρηση συγκρούσεων

Ένα βιωματικό εργαστήριο με στόχο την εξοικείωση με τις τεχνικές και τη μεθοδολογία του θεατρικού παιχνιδιού, του εκπαιδευτικού δράματος, της εμψύχωσης, της διαθεματικότητας, της πολυπολιτισμικότητας του σύγχρονου σχολείου. Θα δοθεί έμφαση σε διαχείρηση συγκρούσεων και επίλυση συμπεριφορών στην τάξη και την επινόηση μιας σκηνικής δράσης με αφορμή τα ζητήματα που αφορούν τους μαθητές και τις πραγματικότητες μέσα στις οποίες ζουν. Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, θεατρολόγους, εμψυχωτές και σε όσους θέλουν να διευρύνουν την προσωπική τους ανάπτυξη.


Διδασκαλία: Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατροπαιδαγωγός - ηθοποιός
Διάρκεια: 16 ώρες

Ολοκληρώνεται σε τέσσερα Σάββατα:

Ώρα: 11 π.μ - 3 μ.μ

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________

 

 

  • Δραματοποίηση - Δραματουργία
Ένα βιωματικό εργαστήριο με στόχο την εξοικείωση με τις τεχνικές και τη μεθοδολογία του θεατρικού παιχνιδιού, της δραματοποίησης, του εκπαιδευτικού δράματος, της εμψύχωσης, της θεατρικής αγωγής κ.α.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, θεατρολόγους, εμψυχωτές και σε όσους θέλουν να διευρύνουν την προσωπική τους ανάπτυξη.

 

Διδασκαλία: Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατροπαιδαγωγός - ηθοποιός
Διάρκεια : 30 ώρες

 

 

 

 


 

 

 

 

 

  • Από την ελεύθερη δράση στο σκηνικό αποτέλεσμα

 

Είναι ένα βιωματικό εργαστήριο που έχει στόχο την εξοικείωση των θεατροπαιδαγωγών με τις θεωρίες, τις μεθόδους και τις πρακτικές της «θεατρικής παιδείας» στις διάφορες εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές εκφάνσεις της.
Το εργαστήριο ξεκινάει από την ελεύθερη θεατρική έκφραση της προνηπιακής ηλικίας και φτάνει μέχρι την μεθοδολογία μιας οργανωμένης σύνθεσης μιας ώριμης θεατρικής ομάδας. Μέσα από τις εφαρμογές της εμψύχωσης του θεατρικού παιχνιδιού, της δραματοποίησης, του εκπαιδευτικού δράματος, της εφαρμοσμένης θεατρικής αγωγής, της διαθεματικής εκπαίδευσης, της αξιοποίησης των τεχνών στην θεατρική καλλιέργεια θα οδηγηθούμε σε μια μεστή αποτύπωση της διδακτικής του θεάτρου στην σύγχρονη εκπαίδευση.

Πρόγραμμα μαθημάτων(ενδεικτικά)
- Τα είδη της θεατρικής εμψύχωσης (πρακτική και θεωρία)
- Αξιοποιώντας τα αντικείμενα – από την πραγματικότητα στο παιχνίδι των ρόλων
- Η εμψύχωση στην προσχολική ηλικία
- Το θεατρικό παιχνίδι στην δραματοποίηση
- Τα είδη της δραματοποίησης
- Η σκηνική σύνθεση
- Μέσα από τις άλλες τέχνες
- Το θέατρο ως εκπαιδευτικό εργαλείο / το εκπαιδευτικό δράμα
- Η θεατρική παράσταση
- Το θέατρο ως κοινωνική παρέμβαση
- Η σημερινή σχολική πραγματικότητα
- Δυνατότητες αξιοποίησης του βιωματικού υλικού


Διδασκαλία: Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατροπαιδαγωγός - ηθοποιός
Mε τη συνεργασία του Ηλία Πίτσικα, παιδαγωγός θεάτρου
Διάρκεια : 40 ώρες

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Μαθήματα Φωνητικής Τοποθέτησης

 

  • Το ανθρώπινο σώμα σαν όργανο
  • Η ανακάλυψη του προσωπικού ήχου του κάθε σώματος
  • Η ενδυνάμωση του ήχου μας
  • Η συνειδητοποίηση των ικανοτήτων και αδυναμιών της φωνής μας
  • Η απελευθέρωση του ήχου
  • Ήχος και λόγος
  • Τραγούδι(κλασσικό / σύγχρονο)

 

Το μάθημα γίνεται σε ατομική βάση και θα έχει διάρκεια μισή ώρα

Διδασκαλία: Αγγελική Γκαλή, mezzo soprano

 

 

 

 

 


"Εργαστήρι Μαιρηβή"
Κουκλοθέατρο
Σαχτούρη 4 & Σαρρή, Ψυρρή
τηλ.: 210 5222181, 6942 420062
www.mairivi.gr
info@mairivi.gr